Wednesday, April 6, 2011

MEROKOK MERBAHAYAKAN KESIHATAN

tapi masih ramai yang merokok, termasuk aku.
hehe..

kat sini aku bukan nak cerita keburukan merokok sebab ramai yang dah tahu, dan bukan juga nak cerita kebaikan merokok, ade ke kebaikan merokok??

kat sini aku nak cite rokok dalam kehidupan aku dan latar belakang serba sedikit mengenai history mory syarikat rokok yang aku "labur saham" ni. he he he..

".....BOS, leh dapat murah? PARTNERSHIP? discount?"
he he he ( ish... gelak je, bila nk becerita ni...)



Ehem-ehem..

mula-mula aku hisap rokok, adalah pada usia 18tahun tepat, ketika menyambut hari jadi aku ke-18 dekat taman JAIS, seksyen 13, shah alam.

baik tak aku? iye la, kan kerajaan ada bagi tau, dekat kotak rokok ada tulis, kat kedai pon ada terpampar pekataan

"JUALAN PADA UMUR 18 KE ATAS SAHAJA"

"AMARAN. MENJUAL HASIL TEMBAKAU KEPADA ORANG DIBAWAH UMUR LAPAN BELAS TAHUN ADALAH DILARANG"

SO, sebelum umur 18 aku memang tak hisap pon rokok tu...
tapi ape la bangang aku ni gi mulekan jugak isap rokok... ish....! takde pekdah! (POYO LA!)

rokok yang pertama aku hisap adalah surya gudang garam. Orang cakap, klu xpena isap okok, bile try sekali, kompem batuk...

Percaya atau tidak, aku langsung tak batok mase tu. wah.. macam asler je aku ni.. hahaha..
aku habiskan sebatang tu sambil dikejar rakan2 yang nak baling tepung dan telur.

Nenek aku pesan, jangan cakap besar, buruk padah.
Memang sah! buruk padah dibuatnye, rokok kedua aku hisap, aku batok macam nak tekelua je paru-paru ni rase nye... AMIK KO! MuaHaHaHaHAHAhahaha....

bulan pertama, aku masih mengamalkan surya, masuk bulan kedua, aku dah pening, sebab kat shah alam ni payah sikit nak dapatkan rokok surya ni, klu ade pon jao.

HA! aku teringat!!! mase tu rokok baru diperkenalkan. jeng..jeng..jeng.. SURYA GUDANG GARAM (PEMBERANI), 20 batang. Wah! tekejut aku, bila pulak kedai 7-E ngan kedai mamak dah ada jual rokok surya?

untuk pengetahuan, rokok surya ni adalah rokok lari cukai, rokok haram, rokok seludup dan macam2 cop la rokok surya ni kena.

Kk.. sambung cite...
Aku pon gi la beli kat 7-E tu.. harga die tak ingat, 5ingit kot..
Pergh!!! rase die~~ aduh!!!!

".....TAK SODAP! BAZIR JO DEN BOLI... NAH, KEK DALAM TONG SAMPAH LA TOMPEK EKAU DUDUK! PEMBERANI, MANDI! ((@#$*@*#^!*&@!............ " - Aku menyumpah.

aku dah mula rasa gelisah dan parah, (cewah)
aku tak tahu nak cari mane rokok surya ni, Then, aku cuba menyelamatkan keadaan sebelum terlambat.......

maka bermulalah evolusi keracunan peparuku


mild seven,

benson & hedges,

pall mall,

sampoerna,

marlboro,

akhirnya winston je dapat masuk sikit. tapi tak dapat lawan surya.

sebab tak panas, surya lain, surya special, panas, pedas, manis..

--SKIP FORWARD-- |
--SKIP FORWARD-- |
--SKIP FORWARD-- > SEBAB AKU NAK CITE PASAL ROKOK JE...
--SKIP FORWARD-- |
--SKIP FORWARD-- |



p/s : ROKOK DUNHILL je aku tak dapat nak NGAM. Sakit gile tekak aku.

ade jugak aku try rokok gulung@daun@kertas,
paip, curut, senang kate ape je jenis rokok, aku dah sental. JAHANAM PARU-PARU AKU WEA!


Nak menutupkan cerita, sebab adik aku dah memekak nak guna lapp,


SEHINGGA KE HARI INI, PARU-PARU AKU DAH SEBATI DENGAN ASAP SURYA.

SEKIAN, cerita pasal rokok yang aku hisap


* untuk PENGUATKUASA diluar sana yang membaca blog ini, AKU MERAYU JANGANLAH DIAMBIL TINDAKAN, sebab MEMANG ROKOK TU je yang leh "MASUK". Kalau aku berhenti atau TAK HISAP ROKOK LAGI, aku AKAN diserang PARKINSON. TAK TIPU.. TAK BOHONG.. INI BETOL-BETOL BUKAN COBAAN~~~


adess... ade banyak lagi gamba aku nak upload, tapi adik aku dah mula betukar warna ijau dan bertukar wajah. OH! Tidak
______________________________________________________

cite pasal syarikat rokok yang aku hisap ni, NEXT POST, sebab dah panjang sangat + adik aku suda mengamok!!!




No comments :