Friday, December 11, 2009

Insan dan Insan lain...

11 dec 2009 0224 am


aku lpaskan segala-galanya, semua beban-beban yang terpaksa aku pikul selama ini telah pun aku lepaskan ditengah-tengah lautan.
Akhirnya, aku memutuskan satu keputusan yang drastik. dimana keputusan itu adalah aku tidak mahu ada apa-apa hubungan dengannya lagi, sama ada adik mahupun kawan. Apa keputusan aku ini betul-betul tepat atau salah..? betul atau tak, itu semua sudah tidak bermakna lagi, sebab aku sudahpun melafazkan kata-kata itu padanya...



Insan yang selama ini aku idamkan....
Insan yang selama ini aku usahakan untuk mendapatkannya..
Insan yang selama ini ingin aku miliki...
Insan yang selama ini aku cintai...
Insan yang selama ini aku harapkan temanku dunia & akhirat...
Insan yang selama ini aku sayang.... aku sendiri yang lepaskan...



aku sendiri yang memutuskannya..
aku sendiri yang mematikannya..
aku sendiri yang membiarkannya pergi.... jauh... dari dakapanku..



Kisah bermula......



pada minggu pertama bulan ramadhan tahun 1430.
suatu malam dingin.. aku bersama teman-teman sedang menikmati juadah sahur...
tiba-tiba anak mataku tetarik pada satu sudut 3 gadis kecil yang seakan-akan berpakaian seperti lelaki menuju dimeja makan tempat aku dan rakan merehatkan diri. Dia dan 2 rakannya duduk dihadapanku. Makan jagung..... "Nak jagung sikit..." itulah sapa pertamaku.. sedap...
Belum sempat aku menujukan soalan pertama... iaitu namanya... tiba-tiba suara dj upmarket rawang memotong baris susunan ayat-ayatku.... "SETERUSNYA... DIJEMPUT EY-JAY NAIK KEPENTAS"
dia bangun dan pergi ke pentas... "oh... namanya ey-jay" bisik hati aku...

dia dan along"rakanku" menyanyikan lagu

jangan menangis sayang..



oh betapa merdu suaranya menusuk terus ke benak hati ini...
termanggu sejenak aku memerhatikannya menyanyi bersama rakan aku... suara hati membisik peluangku cerah! selesai mereka nyanyi lagu yang kini menjadi kegemaranku ketika ingin berkaraoke...."tapi itu sume hampa kerna aku selalu melayan hobi seorang diri" aku terus mengaju berbagai-bagai soalan kepada rakanku itu... sapa nama dia.. dok mn... umo bp.. sdap la suara dia.. nak kenal nan dia leh?? pening along melayan kerenahku...

sedang ingin along menjawab satu persatu soalanku... satu "bad statement" keluar dr mulut rakanku seorang lagi(perak)..

"jom balik. da pukul bape da ni...esok keje la.."

aduh! meronta hatiku tidak terkata. mengapa muncul halangan bila aku ingin memulakan satu cerita? Musnah segala-segalanya...

Keesokkannya aku mengajak perak lepak upmarket. perak tidak membantah. Sesampainya kami disana, Terus aku cari along untuk menyambung perbincangan semalam yang terpaksa ditunda.

"Along... mane ey-jay? xdtg ag ke?" soalanku. Along menjawab "entah... kje kot. mn aku taw. ko ni sbuk je. asal?" xde pe2. saje2 je. aku cam nak knal la nan J" terus jawapku. Along memberi senyum sindir padaku...

Along seorang "PENG", sama seperti ey-Jay.


aku terus menerangkan hajatku pada along... yang aku sudah mula meminati ey-jay.


"Uik...!! bio btol?? adjust sndri a...." kata along. "no.pon dye aku xde, nnt aku da dpt aku kasi." sambung along.

Entah dari mana, muncul ey-jay dari belakang kami. panjang umur dak ni. Perak tiba-tiba menyindir aku dengan meminta no.pon ey-jay. Untuk menahan maluku, aku pergi mencuci mata dikawasan sekeliling. Tak tahu apa yang diborakkan mereka, nampak rancak. aku hanya memerhati dari jauh.
setelah aku pastikan keadaan terkawal, aku kembali ditempat dudukku... Perak dengan semangat memberi no.pon ey-jay kt aku... waktu agak lewat dan kami terus pulang kerumah masing-masing.




seminggu berlalu, aku sudah pun rapat dengannya, seminggu... tapi rasa macam da lama kenal. mesra semacam...


sebelum aku tidur di satu malam, aku membaca niat puasa. belum sempat aku melelapkan mata. aku terus menaip satu pesanan untuk dihantar pada ey-jay.
walau aku tahu perkenalan aku dan dia terlalu singkat aku sudah pun menyatakan hasratku untuk memilikinya. ye aku taw, masih terlalu awal, tapi aku takut kalau aku lambat, orang lain cuba merampasnya dari genggamanku.


keesokkannya, Ey-jay meminta bantuanku. meminta aku menghantarnya ketempat kerja barunya diupmarket.
masa tu.. petang... aku ambilnya dihadapan kopitiam berdekatan rumahnya. itulah pertama kali aku membonceng seorang perempuan. kami berbuka puasa disebuah kedai....
sedang menjamu selera, aku saja2 tanya dia ade dpt msg x mlm td? dia ckp xde pon.
Laa... aku tersalah "send msg" kt no.lain yg tidak dikenali. Xpe..Xpe.. aku tunjukkan "sent item" kat dia. dia terglak... trus berkata... " apa ni dan...? apa a... ko taw kn.. aku ni cane... aku xde pe2 "feeling" pon kt ko... just abg je... xmo a cani. aku xselesa a." "hmmm... abg pon abg la. dr xd ape2? walau ko angap aku ni abang ko. aku langsung xanggap ko sbg adik aku.. sebab klu aku da anggp ko ni adk aku... maka adiklah kau pd aku. aku tetap akan tunggu..." hati aku bermadah.

rakan-rakan kami sudah menggelar kami merpati dua sejoli. dimana je ade aku. dia mesti ada. dimana aku pergi, aku akan bawa dia. aku hanya senyum, sama spt ey-jay. haha... "cover" konon.


satu hari muncul seorang insan yang potongan badannya menarik, rupa-paras.memerangkap semua mata-mata lelaki. dia... kacukan cina-thailand. hanya menggelar dirinya amoi. Ey-jay berbisik pada ku, "...dan, aku minat la kt dak ni..." bagi memastikan dia trus bahagia dan tersenyum, apa sahaja aku sanggup lakukan.
"direct" aku cakap kt amoi yg ey-jay ske kt amoi.. msing2 tesipu malu.


satu malam ni.... mse ktorang lpak... time ni amoi nan ey-jay suda digelar pasangan.
aku saja2 menyakat j... konon2 aku "emo" @ "touching" nan dye.
konon ak ngajuk dan padam no.pon dye dlm list hp aku. padahal x....!!
enta mcm mn... gurauan mnjadi serius... kami tidak bersuara mahupun bersengkang mata.
kebiasaan sebelum balik, kami bersalaman, tapi hari ni x...aduh. ap ak da buat??

eh. lpe nk gtaw, kejadian ni belaku di karaoke bukit, seminggu sblom raya.

entah mcm mane... esok dia da balik kampung.. aduyai.. da la semalam xsalam.... pastu ari ni dy blik kmpung.. aduh... xmintak maap ag... dy de ckp, kt kg dy, "line" xde. lg la ssh ak nk mntk maap..
aku trus cuba menembusi taliannya, tapi hampa, usaha aku sia-sia..
adoyai...

hanya ad satu care je.. "SMS" bl dpt "line", "sms" trus masuk...
berbagai kata-kata ampun dn maaf memenuhi "sms" aku...

malam raya, ketika aku sedang menunggang motosikal kesayangan aku, hp aku berbunyi, "1message received"....... dr ey-jay..

"taw pun ko. taw ko tkut... xde la.. aku da lme da maapkan. ko kt mn? blik kg x? nnty ak blik rawang kt lpak ag eyh?"

lepas je aku baca, trus aku dail no. dye.. lagi kata-kata rayuan aku curahkan..
"wea adan... aku da maapkan la..." lega rasa hati ni.

RAYAAA!!!!!!!


SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD



satu hari... hubungan ey-jay nan amoi musnah..... aku teman dy kat tasik... menemaninya....
berkongsi perasaan duka nan dy..
setelah sume ny "OK", aku mengundur diri ntok balik, sesampainya aku dirumah, aku terima satu pesanan dr dy....

"adan, thx taw, ko lah insan dan ABANG aku yg byk faham dan support aku dr blkg,
thx alot, mulai hari ni aku nk bukak buku baru...."


ade satu petemuan ktowang yg agak tercalar...
aku ey-jay dan anur dimana anur rakannya juga adalah adik angkatku tgh lpak kat ting. 2, restoran ali maju...
aku ckp kt anur.... "adik, abg da dpt jumpe balik adik abg yg "lost contact" tu (eka).. abang ase happy sgt..."
tiba-tiba j menyampuk... "ooo.... anur ko leh lak ckp abg...adik.... np aku ko xpnggl camtu???"
aku hnya bediam.... wlaupun aku tahu ape jwapannya.

"...... J!!!!!!!!!!!!! ko bukan adik aku!!!! aku xleh anggap ko adik aku sbb ko adalah insan yg amat aku harapkan sebagai teman hidup mati, dunia dan akhirat aku!!!!!......."



satu hari.... dy dpt keje br...
aku xnak ganggu sgt dy... aku takot, nnty ganggu kerja dy...

memang..... sejak dy kje baru ni..... kt da xslalu borak...
kuatnya aura rindu aku kat dy.... smpai aku xdpt menahan keperitannya...


23/11/2009 jam 0210am

ape kurangnya aku ni??
ko taw x? aku telampau2 ingat kt ko.
tiba2 air mata aku mengalir mengukir dipipi.
rindunya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
adui!
nape j?
ssh ke ko nk trime cinta sorang laki?
ape peristiwa yg ko hadapi smpai
ko xleh time lelaki? cite la kt aku. aku sedia
berkongsi apa saja.
bl ko citew, mungkin aku leh perbaiki lg
diri aku supaya aku nmpak sempurna pd hati ko
oh tuhanku Ya ALLAH! seandainya dia adlah jodohku,
pasangan aku dunia akhirat. bersama2 menempuh
arus deras duka mahupn suka, akulah pasangan yg
plg bahagia didunia dn akhirat.
NURUL HAFIZAN!!!!!!!!!!!!!!!!
aku sayang, cinta, dan rindu padamu.

semakin lama semakin jauh kau pergi membawa
hatiku bersama2mu.

semakin hari semakin sukar untukku bersua denganmu.

apa benarkah aku sudah tidak ada ruang dihati kau?
apa usaha aku selama ini sia2 belaka?
apa aku sudah kalah sebelum berperang?
apa aku sudah tewas sebelum memilikimu

HATI AKU MERONTA!!!!!!!!!! meronta memanggil namamu.!





SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD


One day... eka dtg rawang.... aku da lame mengenali insan ini... dy byk membantu aku dlm membentuk jati diri aku yg xpernah kuat.... selalu tewas dengan mainan perasaan sendiri....
Eka.... ANAK Ku...!



SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD


satu kejadian yg banyak mengubah segala-galanya...
satu kejadian yg banyak merobek segala-galanya...
satu kejadian yg banyak menduga kemampuanku...
satu kejadian yg banyak menguji kesabaranku.....

Petang sebelum kejadian... aku memberitahu eka.... memberitahunya siapa ey-jay pada aku.
aku ckp..... "mmg abah xangap ey-jay adik abah... sbb abah xleh... abah xkan anggap dye adik abah"

Malam 1 kejadian.............................
j br dpt gaji. dy menunaikan janjinya, dy akan blanje aku bl dy dpt gaji nnty... da lme dy "plan" mende ni...

dye "PAYUNG" karaoke 1jam..... makan..... minum...
Serius aku xtaw.... lpe.... xpasan dye nk baya...
aku keluarkan duit RM4.00 untuk baya air aku dan anak aku...
satu ayat yg amat mencucuk jiwa dan raga aku lahir dr mulut dy....

"apa ni duit singit-singit ni... xpandang la.. simpan je la"

pergh! betapa remuk ati aku bl aku dgr ayat tu...

Malam 2 kejadian..............................
dye nk "PAYUNG" lg... kali ni Mc'D. tengah2 sedap aku melayan double cheese burger....
aku xbape nk ingat apa puncanya sehingga satu lg ayat yg cuba mengeruhkan air yg jernih.





"KO ABANG AKU KE?!!!!!!!"


..............
..............
..............
..............
..............
..............

selalunya, bl ktowang g mn2... sblom balik, pasti singgah satu lokasi ni... Tasik!





dekat situlah aku lepaskan segala-galanya...
kali pertama aku menitiskan air mata dihadapan dy.
sambil aku luahkan apa yg aku terima selama ini...

1. ye... aku taw... aku ni orang ssh... xde duit.... terasa gile aku bl ko ckp duit singit-singit xpandang.
aku mn mampu...... keluarga aku pun bukan dr golongan yg senang.

2.ye... mmg btol... aku bukan abg ko.... tp aku lngsung xbersedia meneima "statement" camtu..

seb bek ade anak aku kt situ.... dy yg meredekan keadaan yg aku rosakkan... thx adik!





..............
..............
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
SKIP FORWARD
..............
..............
..............
..............



sejak dr peristiwa mlm tu....

hubungan aku nan dy makin lama makin tercalar..
hubungan aku nan dy makin lama makin rosak..
hubungan aku nan dy makin lama makin padam...
hubungan aku nan dy makin lama makin musnah...

sehinggalah aku mmbuat keputusan yg drastrik...
keputusanku untuk melepaskannya...



adakah keputusan yg aku buat tepat?

adakah aku akan tenang setelah aku lepaskannya?

adakah aku akan menemui cahaya?

adakah aku akan dimaafkan diatas segala perbuatanku?

adakah aku benar-benar bersedia?





adakah aku................................











END 0531 AM